Lot 89
TAHITI
30. léta 20. století
olej, karton
31,5 x 40 cm (v x š)
sign. dole uprostřed: M. Kopf - Tahiti
| 6 957 EUR
| 12 609 EUR
Z odborného posudku PhDr. Rey Michalové Ph.D.: "Posuzovaný obraz 'Tahiti' je dílem svědčícím o autorově mistrné schopnosti výtvarného přebásnění uzřeného motivu z exotického prostředí. Malíř, jemuž se cestování stalo nevyčerpatelným inspiračním zdrojem, podnikl za svého života celkem čtyři cesty na Tahiti a Markézské ostrovy, a to v letech 1924-1925, 1934-1935, 1938 a 1952. ... Posuzovaný obraz „Tahiti“ je příkladem Kopfova vyzrálého malířova stylu (jeho vznik lze datovat přibližně do třicátých let), oscilujícího mezi umírněností a výraznější expresí. Autor zde, bez jakýchkoli tvůrčích pochybností, zcela suverénně „alla prima“ zachytil okouzlující pohled do tahitské přírody s řekou přepaženou lávkou a rámovanou palmami. Liduprostý výjev nechává plně zaznít pohádkovost scenérie, dosaženou především neoptickou, doslova fauvistickou barevností. Můžeme tu hovořit o autorově skvostné práci s krásnou barevnou hmotou, tzv. „belle matière“, jež činí z všedního motivu z exotické přírody komorní „spektákl“ neobyčejné poetiky. Předložený obraz 'Tahiti' přesně vystihuje cítění malíře, který se s chutí rozhlížel kolem sebe a radost ze svého pohledu přenášel na plátno."
Maxim Kopf rád cestoval a objevoval neznámé kraje. Obraz, zachycující členitou krajinu s palmami, náleží do cyklu krajinomaleb, které autor vytvořil během svého prvního pobytu na Tahiti. Nabízí vynikající ukázku autorovy oblíbené tvorby s exotickou tematikou z cest po Tahiti a Martiniku, kterou se prezentoval především na svých samostatných výstavách Krasoumné jednoty v Praze v letech 1927, 1935 a 1937. Liduprostý výjev nechává plně zaznít pohádkovost scenérie, dosaženou především neoptickou, doslova fauvistickou barevností. Můžeme tu hovořit o autorově skvostné práci s krásnou barevnou hmotou, tzv. „belle matière“, jež činí z všedního motivu z exotické přírody komorní „spektákl“ neobyčejné poetiky. Vzácnost jeho děl, kromě nesporných kvalit uměleckých, řemeslných a estetických, zvyšuje i jejich nedostupnost. Díky autorovu životnímu osudu je dnes velká část jeho prací nezvěstná a signovaná díla jsou velice vzácná.