Lot 05
Bartholomeus Spranger (1546 - 1611) (okruh) SVATBA PÉLEA A THETIDY

Kolem 1610
olej, dřevo
66,5 x 86,5 cm (v x š)

Vyvolávací cena
650 000 CZK
   |   27 083 EUR
Dosažená cena
800 000 CZK
   |   33 333 EUR
cena bez aukční přirážky

Když se mořská nymfa Thetis provdala za thesalského hrdinu Pélea, byli pozváni všichni bohové kromě jednoho - bohyně sváru Eris. Ta, rozzlobená z této urážky, se přesto objevila a způsobila následně zmatek tím, že hodila do davu jablko s nápisem "pro nejkrásnější". Héra, Athéna a Afrodita se o cenu přetahovaly, čímž odstartovaly události, které vedly k trojské válce. Téma zpracované v souladu s dobovými tendencemi pražského manýrismu zachycuje množství oslavujících božstev a putti, která se baví při této příležitosti a nedbají na hrozící mraky. Zhuštěný, složitý výjev vybízí diváka, aby se pozorně zadíval a objevil skutečné "kdo je kdo" antické mytologie.

Dle stylu malby, kompozice a barevnosti lze dílo zařadit do okruhu významných malířů na dvoře Rudolfa II. označovaného jako pražská škola z období přelomu 16. a 17. století, nejvíce s podobností tvorby Bartholomea Sprangera. Mezi Sprangerovy nejslavnější alegorie patří rozměrné plátno Triumf moudrosti oslavující vládu Rudolfa II. Druhý, téhož zaměření, vznikl krátce před umělcovou smrtí v roce 1610 s námětem Alegorie na turecké války. V 90. letech se Sprangerův malířský styl částečně proměnil pod vlivem ostatních umělců působících na Rudolfově dvoře. Štíhlé a hladce modelované figury typické pro jeho dřívější produkci nahradil postavami s téměř karikovanými rysy ve tvářích. Inkarnát modeloval pomocí světla a stínu. Dynamická světelnost scén začala hrát na jeho obrazech hlavní úlohu.

Obraz ve studeném koloritu figurální malby rovněž nabízí i podobnost s vlámským manýristou Joachimem Wtewaelem, který maloval společenské scény v podobné kompozici. Analogickou ikonografii v námětu svatby Pélea a Thetidy nabízí například dílo Joachima Wtewaela v majetku Sterling and Francine Clark Art Institute. Stejně tak podobnost v tvorbě Wtewaela s nabízeným dílem lze nalézt i v obraze Zlatý věk z roku 1605, který byl součástí pražské sbírky Rudolfa II.

Provenience: pařížská sbírka, pražská sbírka

Další položky aukce

Žádné položky nebyly nalezeny.