Lot 224
SVLÉKÁNÍ HADA
1972
Polychromovaná pálená hlína
86 cm (v)
Značeno dole "Zívr 1972"
| 14 000 EUR
Ladislav Zívr vedl tichý spor s marxistickými cenzory, kteří vytrvale dohlíželi na podobu umění a prosazovali vlastní verzi dějinného "pokroku". Nacházel inspiraci v přírodě a ze všech sil se nažil najít vlastní formu vyjádření, která by sama sebe neopakovala. Stavěl se na odpor nedokončenosti formy a naopak postupoval k hladkosti a čistotě. "Nesnáším jinou formu než pevnou! (ohoblovanou)!" Inspirován přírodní symetrií a symbiózou tvarů se pokusil o dramatizaci prvotního vjemu až k hranici mírného znepokojení. Nosným prvkem tvorby z tohoto období a rovněž díla Svlékání hada je základní životní vůle po zrození a růstu. Fascinovaly ho tvary plodů, zárodků a ochranných obalů. Tvorba ho přiváděla k poznání zákonitostí života, zrození a nezdolnosti. "Polský malíř Lenica při shlédnutí mých věcí mluvil o erotice. To v umění má být a to prý tam mám. Tvary přírody jsou erotické.“
Publikováno: Ladislav Zívr, Jaromír Typlt, Kant, 2013, v soupisu děl č. 419.