Lot 124
KAVÁRNA
1930
Olej, plátno
84 x 95 cm (v x š)
Vpravo nahoře "Rykr 30"
| 3 600 EUR
| 12 000 EUR
Zdeněk Rykr patřil mezi svérázné solitéry, kteří se i přes nepřízeň osudu neváhali věnovat umění. Na AVU nikdy nebyl přijat, ale získal doktorát na Filozofické fakultě, kde studoval dějiny umění a klasickou archeologii. Odbornou kritikou své doby byl označován jako „enfant terrible“ avantgardy – měl roli neúnavného experimentátora, jehož projev se tvrdošíjně vzpíral všem zavedeným normativním soudům. Zdeněk Rykr k vlastní cestě uměním přistupoval metodicky a cestu hledal sám a nikterak si ji nezlehčoval. Jeho přítel Jaromír Funke jeho proměnlivost chápal tak, že každé mety dosáhl velice snadno, a tak jej přestala zajímat. Díky svému talentu k vytváření reklamního designu a volné grafiky nebyl na prodeji svých děl závislý. Věřil, že reklama by měla diváka kultivovat a některé jeho realizace kupujeme na obalech dodnes - například hvězdu Orion, mouřenína labužnicky si vychutnávající kávu na tyčince Kofila. Jeho úspěšnost mu dovolila malovat zcela nepodbízivě. Kavárenské přítmí a zátiší s thonetkami inspirovalo Zdeňka Rykra k přeměně civilistního tématu na hru linií a stínů. Z posudku PhDr. Rey Michalové Ph.D.: "Posuzované plátno „Kavárna“ je autentickým, kvalitním a sběratelsky vzácným dílem Zdenka Rykra a příkladně reprezentuje Rykrovu originální puristicko-neofauvistickou fázi počátku třicátých let. Do středu autorovy pozornosti se tehdy dostává kaligraficky cítěná linie a osvobozená barevná plocha. Dominantní linie reflektuje autorovu radost z malby, shrnuje dojem, vyvolaný smyslovým zážitkem. Rykr měl rád zábavu, chodil rád do společnosti, tančil a také cestoval. Posuzovaný obraz „Kavárna“ je tak výsledkem autorovy mimořádně šťastné životní a tvůrčí konstelace počátku třicátých let."