Lot 193
DIKTÁTOR
1963
Překližka, olej, karton, železo
70 x 73 cm (v x š)
Zezadu autorský štítek "Aleš Veselý, březen 1963"
| 8 980 EUR
| 12 245 EUR
Objekty Aleše Veselého představují doteky absolutna v lidském životě plném vyprávěných příběhů, jejichž výpověď je málokdy přesným popisem reality. Aleš Veselý vycházel z malby a pokračoval k plastikám a abstrakci, protože právě zde našel cosi niterného, co bylo lidsky autentické. Tvorba vycházela přímo z něj, bez abstrahování viděného, pracoval neúnavně až zběsile a neustále se pokoušel uměleckým dílem přesáhnout sám sebe. V letech plných hněvu, zklamání a vysokých her, kdy se pravda ukrývala před útlakem komunismu a volání po svobodě bylo trestáno, vzniklo dílo Diktátor, které Aleš Veselý vytvořil v Římě pro svého přítele Gianlorenza Paciniho. "Gengio", jak ho přátelé nazývali, pašoval Havlovy rukopisy do Itálie a překládal je do italštiny a francouzštiny. Situace se bohužel obrátila proti němu a byl uvězněn na 43 dní, týrán a vyslýchán. Aleš Veselý u Gengia trávil čas a za pomoci nástrojů, které měl k dispozici, zničil plechový kbelík, zasadil ho do "nádoby utrpení", kterou natřel krvavě čevenou barvou a dílo probil mohutnými zrezlými hřeby. Pomyslná "ústa" diktátora jsou symbolickou železnou pannou, která vyrůstají z destrukce, koroze a krve a živí se lidskými oběťmi. Naléhavé sdělení, které Aleš Veselý dílem Diktátor zprostředkovává, postrádá zdobnost, ale síla výrazu by se dala označit za autorsky rukopisnou.