450 000 CZK
| 17 647 EUR
Lot 30
DIPTYCH DEN A NOC
45,3 x 27,4 cm (v x š)
Vyvolávací cena
Dosažená cena
450 000 CZK
| 17 647 EUR
| 17 647 EUR
cena bez aukční přirážky
Akvarel, papír.
DEN: sign. vpravo dole Paris 99, PV v rámečku mimo obraz. Vlevo dole přípisek: Milovaným rodičům / k 16. a 18. březnu 1899 / Vojtěch. Vzadu nálepka Waldesovy obrazárny s č. 1678. Frontálně hledící dívka se světlými vlasy a s levou rukou pozdviženou k hlavě, asymetricky posunutá do levého zlatého řezu. Čtyři stvoly žlutých květin a dekorativní vlys z červených srdcí na tmavém pozadí.
NOC: sign. vlevo dole Paris 99, PV v rámečku mimo obraz. Vpravo dole přípisek: Milovaným rodičům / k 16. a 18. březnu 1899 / Vojtěch. Vzadu nálepka Waldesovy obrazárny s č. 1677. Frontálně hledící dívka s černými vlasy s pravou rukou pozdvihující stvol bílých květin, asymetricky posunutá do pravého zlatého řezu formátu. Tři další stvoly bílých květin jsou dekorativně rozmístěné kolem ní. Na modrém pozadí, vyplněném drobnými kroužky, vlys ze zlatých pěticípých hvězd.
Diptych Den a Noc byl věnován rodičům, jak uvádí v odborném posudku prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc: „... jako dík za to, že Preissigovi umožnili vysněnou cestu do Paříže už v roce 1897 a nepochybně také jako projev jeho umělecké
zdatnosti, kterou získal právě v Paříži, kde zpočátku pracoval u A. Muchy (1898) a dále pokračoval ve studiu grafických technik u E. Delauna. Udivuje, jak rychle se Preissig zorientoval v pařížském prostředí a osvojil si již vlastní dokonalý styl grafické dekorativní práce, ve kterém se dokázal oprostit od vlivu A. Muchy. Zatímco Mucha založil svůj dekorativní systém na plastické linii, Preissig ho založil na barevné ploše a tím byl blíže syntetickým tendencím vlastního francouzského modernismu, tak jak se vyvíjel od Gauguina k Nabistům. Příznačný je také velký cit pro barvu, který později vedl Preissiga k vysloveně malířské tvorbě. Oba listy diptychu jsou prvotřídní ukázkou Preissigova umění a potvrzují jeho význam jako zakladatelské osobnosti.“
Ref.: Katalog Tschechische Kunst 1878–1914, Auf dem Weg in die Moderne 1985, Mathildehöhe Darmstadt 18. 11. 1984 bis 3. 2. 1985.