Lot 86
MAMUT
Před 1920
olej, překližka
30,5 x 48,5 cm (v x š)
sign. vpravo dole: PANUŠKA
| 1 875 EUR
| 3 125 EUR
Dnešní popularita Jaroslava Panušky jako umělce tkví především v jeho raných fantaskně symbolistických dílech. V souvislosti s tím se může jevit nabízený obraz Mamuta jako atypické kuriosum. To však neodpovídá historické skutečnosti, neboť Panuškův zájem o prehistorii a strověkou archeologii byl trvalý a celoživotní. Této oblasti věnoval mnohem větší část své tvorby, než se má obecně za to. Zaměřoval se na dva hlavní tématické okruhy: významná archeologická místa, kde byl zaznamenán život starých Slovanů a prehistorická zvířata. Spolupracoval s Josefem Ladislavem Píčem, který bývá označován za jednoho ze spoluzakladatelů české archeologie, a dokonce usiloval - byť neúspěšně - o uplatnění v oboru vědecké ilustrace. Poprvé představil práce s těmito náměty formou reprodukcí ve Zlaté Praze roku 1914 a všech 177 exponátů jeho první samostatné výstavy v Topičově salonu v roce 1919 jí bylo rovněž věnováno. V katalogu výstavy figuruje obraz mamuta čtyřikrát (č. kat. 142, 149, 169 a 174). Jelikož zde nejsou uvedeny žádné upřesňující údaje ani reprodukce, nelze s žádným z nich nabízený obraz prokazatelně ztotožnit. Obraz je významný zejména proto, že dokládá právě onu část malířského díla Jaroslava Panušky, která nyní v obecném povědomí poněkud ustoupila do pozadí.