Lot 180
LÍVANEČNÍK
1966
chiasmáž na pánvi
40,5 x 26 cm (v x š)
Signováno a datováno vpravo dole a verso: JK 66
| 1 250 EUR
| 1 750 EUR
Jiří Kolář přináší svědectví o 20. století, v němž na poli umění, jehož byl nedílnou součástí, docházelo ke zcela mimořádným experimentům. Do Skupiny 42 se začlenil jako básník a poezií se také po čtyřicátá a padesátá léta věnoval. Ve svých dílech se přesvědčuje o propustnosti hranice mezi slovem a obrazem. Dílo, ve kterém se ve čtyřech částech vyjevuje obraz slavné Mony Lisy vznikl ještě v době, ve které se věřilo v postupnou liberalizaci. Právě po tragických událostech v roce 1968 se v Kolářových dílech začíná objevovat hluboká krize. Jistá je určitá paralela s tvorbou ready mades Marcela Duchampa. V tomto ohledu je zajímavé spojení instrumentální věci (lívanečníku) pokrytou chiasmáží z textu s fotografií da Vinciho Mony Lisy. Na podobné hře spojení každodenních předmětů s textem a díly starých mistrů pracuje i objekt s názvem Valcha nábožné pradleny z roku 1965.